De Beers: koningen van de diamant. De Beers is verreweg het grootste diamantbedrijf ter wereld dat onder andere gespecialiseerd is in winning die voornamelijk plaatsvindt in Afrika.
Diamanten mijnen
Diamant is een hard mineraal dat sinds mensenheugenis wordt gebruikt in sieraden en gereedschappen. Het delven en bewerken van diamanten vormt specialistisch werk. De Beers S.A. is het grootste diamantenbedrijf ter wereld. Het aandeel in de productie van diamanten is zo groot dat De Beers vaak wordt gezien als monopolist. Hierdoor heeft het bedrijf lange tijd de prijzen van diamanten kunnen controleren. De Beers is een oud Zuid-Afrikaans bedrijf dat in de 19de eeuw werd opgericht door de ondernemer en politicus Cecil Rhodes. In de 20ste eeuw heeft het bedrijf zich uitgebreid met mijnoperaties in Botswana, Namibië en Canada. De belangrijkste vindplaatsen bevinden zich in Botswana. Het hoofdkantoor van De Beers staat in Luxemburg. Wereldwijd heeft het bedrijf ongeveer 20.000 werknemers.
Bedrijfsactiviteiten
De Beers is zonder twijfel de belangrijkste speler wat betreft het mijnen en zoeken naar nieuwe vindplaatsen van diamanten. Daarnaast houdt het bedrijf zich bezig met alle aspecten van de diamantverkoop. De Beers is een pionier op het gebied van marketing geweest, hun reclameslogan ‘A Diamond is Forever’ uit 1947 wordt gezien als een van de beste aller tijden. Ook de distributie van ruwe diamanten is een belangrijke taak. De Beers beschikt bovendien over twee merken diamant: De Beers Jewellery (in samenwerking met luxegoederengigant Louis Vuitton Moët Hennesy) en Forevermark. De eerste De Beers boetiek werd pas in 2002 in Londen geopend. Inmiddels zijn er wereldwijd 35 boetieks waaronder in New York, Dubai en Moskou. Daarnaast is het bedrijf ook actief als ontwikkelaar van synthetische diamanten voor industriële toepassingen.
Duurzaamheid
Om diverse redenen is De Beers lange tijd controversieel geweest. De laatste jaren werkt het bedrijf zeer actief aan een beter imago voor de diamantindustrie. Mijnbouw kan ingrijpende gevolgen hebben voor de omgeving en omwonenden. Met een moderne blik probeert De Beers duurzaamheid op de lange termijn na te streven. Lange tijd speelde diamanten een rol in gewapende conflicten wat tot de bijnaam bloeddiamanten leidde. Na inzet van de Verenigde Naties werd het Kimberly Process Certification Scheme opgesteld waarmee moet woorden voorkomen dat diamanten uit conflictgebieden in de handel terechtkomen. Als grote speler is de rol van De Beers essentieel bij de implementatie. Het bedrijf stelt dat alle diamanten die het tegenwoordig verkoopt uit conflictvrije gebieden komen.